Totalul afișărilor de pagină

sâmbătă, 16 februarie 2013

Invatamantul in Romania

Nu-mi place sa vorbesc despre mine, insa pentru a intelege mai bine scopul acestei relatari, o sa mai "dau cate ceva din casa". 

Dupa finalizarea facultatii si a unui master (ambele la buget) la ASE si o pauza de 2 ani, m-am decis ca este timpul sa mai invat ceva, in afara cursurilor la care ma mai inscriam, insa in sistem mai organizat. Dupa mai multe cercetari, m-am hotarat sa beneficiez de o oportunitate care se ivea in anul de gratie 2011, tinand cont si de situatia economica : urmarea unui alt master, de data aceasta in domeniul managementului riscului in afaceri  internationale (master co-finantat din fonduri europene). Parea altceva. Ni se promitea ca vor fi oameni din business si nu doar profesori .... s.a. Nu ma asteptam sa fie tot adevarat, insa am zis ca va fi o provocare pentru mine, dat fiind faptul ca terminasem studiile in marketing.

In plus, chiar daca urmasem studiile la buget, se parea ca puteam accesa acest master, desi in mod normal, alt doilea master nu mai era finantat din bugetul de stat. Exista o scapare : era finantat intr-o proportie mai mare de UE (nici pana astazi  nu am aflat cat UE, cat Statul Roman). In fine, ma inscriu, platesc taxa de inscriere (nu inteleg de ce a trebuit sa o platesc, pentru este sustinut de UE), imi legalizez documentele, incep cursurile. 

Citisem pliantul de promovare si credeam ca m-am pregatit intr-un fel pentru ceea ce avea sa urmeze : econometrie, instrumente financiare derivate, managementul riscului valutar, raportare financiara, etc. Mi-a fost foarte greu : mergeam la serviciu pana la ora 17-17.30, apoi la master - pana la ora 20.30 in cel mai bun caz (L-V), iar sambata de la ora 9:00 pana la 13.00. Ajungeam acasa pe la 21.45 si trebuia uneori sa mai pregatesc pentru a doua zi de cursuri anumite lucruri : exercitii, studii de caz, etc

Profesorii in mare parte erau intr-adevar din business si majoritatea au fost ok. Nu oriunde ai ocazia sa faci macroeconomie cu Lucian Croitoru (BNR), insa am si cateva exceptii care nu aveau ce sa caute intr-un astfel de program. Asa cum ma asteptam, dat fiind faptul ca acest master se derula in cadrul ASE, cu care am avut anumite experiente neplacute in trecut, stiam ca vor avea ceva probleme cu organizarea. 
Ceea ce s-a si intamplat.

Ca sa ma laud, am finalizat anul I cu rezultate destul de bune si am obtinut bursa de studiu. Acum sunt in anul II si sunt complet dezamagita. Sa va explic de ce : am intalnit cativa profesori care nu au "darul" pedagogic. In plus, recent m-am trezit la un examen ca nu am fost punctata pentru parerile personale, desi asta ar fi trebuit sa fac asta la cel putin jumatate dintre subiecte (6 din 9). Aveam cateva idei exprimate in slide-uri de prezentare, insa erau insuficiente pentru a raspunde la intrebari.

Ce e si mai trist ca mi s-a confirmat asta, in momentul in care am vazut nota finala obtinuta, dat fiind faptul ca stiam ca aveam rezultate bune la seminar (9.50) si i-am trimis un e-mail profesorului pentru mai multe detalii. 
Soc - soc - soc .... : "am incercat sa va punctez si nu sa va depunctez, insa nu am luat in calcul decat raspunsurile date ca in slide-urile puse la dispozitie".

What !? Solicit sa-mi vad lucrarea. Asta si facuse. Aveam punctaj zero la mai multe subiecte si l-am intrebat ce ar fi trebuit sa raspund. L-am incuiat pe profesorul de la seminar. Din reactiile lui am inteles ca nu el corectase lucrarea, ci marele .... renumitul profesor doctor "X". Discutia a urmat ulterior un alt curs si am discutat cu acest profesor despre diverse aspecte ale mediului international de business, iar la final mi-a recomandat sa vin la marire in vara. Ma mai gandesc daca vreau sa fac asta. Ideea era alta. M-am inscris la acest master nu pentru note, ci pentru a invata si altceva. Nimeni nu mi-a cerut pana acum situatia scolara, insa m-a deranjat teribil modul in care m-a "incurajat" marele profesor doctor de la acel curs sa-mi exprim punctul de vedere. In plus, mi se pare penibil ca dupa ce ca m-am pregatit pentru examen, citindu-i cartea, slide-urile dansului si ale profesorului de la seminar, dupa ce am participat la discutii la seminar, sa nu fiu punctata de parca nu as fi raspuns la subiecte, doar pentru ca nu am dat "copy-paste" parerilor dansului despre performanta economica a Chinei, de exemplu. 

Rusine promovarii unui astfel sistem de invatamant ! In astfel de momente, regret ca nu m-am trezit mai devreme si ambitionat sa fi urmat studiile in strainatate. Cu siguranta, la marile universitati internationale, nu as trait astfel de sentimente.

Acum ma intreb si eu ... Sunt intrebari retorice ....

De ce unii platesc pentru asa ceva ? Pentru diploma ? Le vand pe ale mele, daca vreti ...Luate pe bune. Nu m-au ajutat si nu cred ca ma vor ajuta vreodata.

Ce pretentii sa mai avem in viitor pentru copiii nostri ? Asta se promoveaza, asta o sa avem.  Nu intrevad vreo schimbare majora in bine....

In ce directie ne indreptam ca natiune, daca educatia noastra se tot reorganizeaza si oameni cu pretentii pentru ca au studii in strainatate, precum si experienta pe zeci de pagini insirate, pot indruga astfel de idei ?

Se mai uita cineva si peste gard, in Occident ? Cred ca am pierdut cam multe trenuri ...

Ce investitie a facut Statul asta in educatia mea ? Ce imi ofera ? 

Si uite asa, in fiecare zi inca un roman se mai gandeste sa emigreze si sa renunte la a mai fi condus de toti agramatii si "bastinasii" ajunsi peste noapte in pozitii pe care nu si le merita.

Una peste alta, noi sa fim sanatosi, ca de restul se ocupa altii.





Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu